UC Center Program
Spring 2005
PCC012. French Conversation & Grammar
Mon, Tue & Thu
9 - 10:30 am (lecture)
Amy Marczewski
Wed 1:30 - 3 pm (office hours)

In this semester class, I will emphasize both written and oral components of French language, while also incorporating cultural elements, such as films, music, and readings (en français, bien sûr!!).

COURSE MATERIALS
  • Invitation au Monde Francophone (text book)
  • Grammaire Progressive du Français (photocopies)
COURSE REQUIREMENTS

You will have homework, quizzes, tests, and compositions. Each week, we will have a pronunciation focus, and I will assign one (or perhaps two) oral presentations over the course of the semester. Assigned work will have clear due dates, and will not be accepted late. Let me repeat this, for clarity’s sake: NO LATE WORK WILL BE ACCEPTED. Exam dates aren’t flexible. Compositions should be typed, and must handed in during class, in hard-copy form. Please, no emailed compositions.

Finally, you will note that there are many elements to your grade. Do the work and you will succeed. Voila.

Grading
  • Attendance and oral participation 25%
  • Compositions (3) 15%
  • Exams (2; 1 written, 1 oral) 20%
  • Quizzes (2) 15%
  • Final Exam 25%

Classroom Rules:

  1. En français, s'il vous plaît. During the practicum, I allowed questions and commentaries in English. Kiss those days good-bye. En classe, on parle français.
  2. Je ne comprends pas.If you don't understand, ask! Be it a question about a word, an observation you made in the métro, or something else, feel free to ask me anything, and I'll do my best to respond.
  3. Respectez moi et vos camarades.
  4. Amusez-vous! Sometimes, you will be bored. Sometimes, we will do childish things, like play games, but that's just how language classes are. Have fun with it!
    Finally, you will note that there are many elements to your grade. Do the work and you will succeed. Voila.

Grading:

  • Attendance and oral participation 25%
  • Compositions (3) 15%
  • Exams (2; 1 written, 1 oral) 20%
  • Quizzes (2) 15%
  • Final Exam 25%

COURSE DESCRIPTION

Week 1. 21-25 février
Raconter au passé

  • 21 fév: Le passé composé w/avoir ET être (Ch. 7, pp. 194-197; Ch. 8, pp. 222-225; Motifs pp. 191-192)
  • Devoirs: Activités photocopiées
  • 22 fév: Verbes du deuxième groupe (-ir) (Ch. 7, pp. 198-199); Comment raconter une histoire (Motifs photocopies, pp. 170-173)
  • Devoirs: Racontez une histoire au passé
  • 24 fév: Indiquer l’heure, vocabulaire de la télé (Ch. 7, pp. 184-193); Passé composé (suite) (GPF, pp. 168-175)
  • Devoirs: Lundi = petit quiz sur le passé composé
  • Prononciation: i vs. u (p. 180, IF) (didn’t have time)

Week 2. 28 février-4 mars
La description

  • 28 fév: Quiz, pc (20). Mini-presentations (20). Les indéfinis (GPF, pp. 66-67), Depuis/pendant, etc. (Ch. 8, pp. 226-228, GPF, pp. 76-77)
  • 1e mars: Adjectifs (suite): placement, meaning changes (GPF, pp. 54-55); Adverbes (intro) (GPF, pp. 78-81)

Prononciation: le r français (IMF, p. 152)

  • 3 mars: BILAN: le passé + avoir/être and participe passé AND être verbs conjugated with avoir; participe passé

Week 3. 7-11 mars
Elargir votre vocabulaire verbale!

  • 7 mars: Mini-presentations; Chanson (listening/adverbes/tout); les verbes comme partir et venir (IF pp. 217-221); Venir de (Motifs, p. 177 & 193-195)
  • 8 mars: Les verbes comme vendre (Ch. 10, pp. 279-281); Savoir/Connaître (Motifs photocopies, pp. 315-317); Révisions pour le quiz
  • 10 mars: Revisions pour le quiz (moved to Monday).

Sujet de composition #1
Racontez un peu votre vie à Paris depuis votre arrivée. Utilisez des expressions de temps (pendant, depuis, il y a, pour), et des mots de transition comme d’abord, ensuite, puis, après, et enfin. Organisez votre histoire autour d’un événement important: un malentendu (like my story about les “beets/bites”), une journée splendide ou catastrophique, etc…

Compositions should be one page long, typed in 12-point Times/Times New Roman font. No funny business with the margins, please. You will be graded on grammar and content as well as organization. Therefore, you should have more than one paragraph…Obviously, since this is one page, I don’t expect a philosophical treatise with well-developped points, but I do expect a little effort.

Week 4. 14-18 mars
Raffinez votre écriture

  • 14 mars: Mini-presentations: ma plus belle journée à Paris ; Quiz #1 (passé composé, adjectifs, adverbes, conjugaison)
  • 15 mars: les pronoms d’objet direct (Ch. 9, pp. 251-255, GPF, pp. 116-117); vocab. du temps (Ch. 8, pp. 212-214).
  • 17 mars: Verb quiz!! Vocabulaire des vêtements et des couleurs (Ch. 13, pp. 374-3376); Pronoms d’objet indirect (Ch. 13, pp. 379-382)

**Composition #1 à rendre en classe**

Week 5. 21-25 mars
La routine quotidienne et la vie à Paris

  • 21 mars: Les verbes réfléchis (Ch. 11, pp. 316-320); Vocabulaire du corps et de la santé (Ch. 11, p.. 308-310); Devoirs: lecture, pp. 311-312.
  • 22 mars: Le passé composé des verbes réfléchis (Ch. 11, pp. 323-325)
  • 24 mars: les pronoms y et en (Ch. 12, pp. 354-357)

Week 6. 28 mars-1 avril
Midterm

  • 28 mars: Pas de cours (Lundi de Pâques)
  • 29 mars: Révisions pour le midterm; Tiken Jah chanson
  • 31 mars: Midterm (Examen #1)
Week 7. 4-8 avril
Raconter (suite)
  • 4 avril: La grande illusion
  • 5 avril: La grande illusion (suite) + Exos basés sur le film
  • 7 avril: Sujet de composition #2 = Film review
Week 8. 11-15 avril
Spring Break

Week 9. 18-22 avril
Raconter au passé (suite) et au présent

  • 18 avril: Le passé composé vs. l’imparfait (Ch. 12, pp. 348-353)
  • 19 avril: PC vs. imparfait (reprise): activités en classe (GPF, pp. 197-203); Pouvoir, Vouloir, Devoir (Ch. 9, pp. 247-250)
  • 21 avril: Le subjontif (intro) (Ch. 9, pp. 256-259)

**Composition #2 à rendre en classe**

Week 10. 25-29 avril
La comparaison
  • 25 avril: L’impératif (Ch. 10, pp. 282-285)
  • 26 avril: Révisions
  • 28 avril: Quiz #2: pc vs. imparfait, comparatif, impératif, subjonctif, film

Week 11. 2-6 mai

  • 2 mai: Le comparatif / Le superlatif (Ch. 10, pp. 287-291)
  • 3 mai: Pronoms relatifs (qui, que, où) (Ch. 14, pp. 416-420)
  • 6 mai: Pas de cours (Ascension)

Week 12. 9-13 mai
La conjugaison: un pas en avant

  • 9 mai: Pronoms relatifs (suite)
  • 10 mai: Le futur simple (Ch. 14, pp. 407-); Francis Cabrel chanson
Sujet de composition #3
Prévoir l’avenir…Vous n’êtes pas sûr(e) de ce que vous voulez faire après l’université. Imaginez que vous allez voir une voyante pour vous aider à décider. Votre composition sera l’histoire de cette rencontre avec la voyante. D’abord, vous décrirez la scène de drame: par exemple, vos parents vous disent qu’il faut décider ce que vous allez faire, sinon, ils ne vous donneront plus d’argent. Alors, vous allez chez la voyante. Ensuite, vous raconterez ce qu’elle vous dit, en utilisant le futur simple. A la fin de votre composition, vous donnerez une résolution.

Your story will be 2 pages long (double-spaced, 12-point Times/Times New Roman font). I want you to be creative: you can invent characters, you can use the scene chez la voyante as a pretext for something else…vous êtes libres! Your composition will almost certainly have dialogue between the voyante and yourself: feel free to use any of the oral expressions I have given you in class (ex: N’importe quoi, c’est vachement facile, etc.).

This is a creative piece, but you still must organize your composition as you would any other paper. Paragraphs should contain one idea and one idea only.

  • 12 mai: Le subjonctif (suite) (Ch. 13, pp. 386-389)

Week 13. 16-20 mai

  • 16 mai: Révisions pour l’examen final; Listening activities
  • 17 mai: Révisions pour l’examen final
  • **Composition #3 à rendre en classe**
  • 19 mai: Examen final: part 1
    23 mai: Examen final: part 2
    24 mai: Examens oraux

Examens oraux: On va faire des entretiens particuliers de 15 minutes chacune. Voici ce que nous allons faire…

1) Vous lirez un texte à haute voix (pronunciation) (5 minutes).

2) On aura une petite conversation (10 minutes). Je vous donnerai quelques sujets à l’avance que vous devez préparer; c’est-à-dire que vous chercherez du vocabulaire nécessaire pour maintenir la conversation. NE MEMORISEZ PAS UNE CONVERSATION HYPOTHETIQUE! If I sense that you tried to memorize something, I can very easily change the subject; I’m no dummy. This test is intended to test your oral capacity and comprehension in French; memorizing something will not demonstrate this.

From now until the exams, I recommend you take advantage of every occasion to speak/listen to French that presents itself (of course, I know you’ve all been doing this all along…). If I have to repeat myself each time I say something, your grade will of course be effected…This is your second exam, and counts for 10% of your final grade: on ne rigole pas! Your grade will be based on your general ease in the conversation, as well as your comprehension and pronunciation.

26 mai: Fête! (Time and place, TBA)