UC Center Program
Spring 2005
PCC015. French Grammar & Literature
Mon, Tue, Thu 9-10:30 am Prof. Alison Rice

Advanced course involving intensive grammar as well as immersion in contemporary French expression and culture, with a focus on theatrical works in French from the 17th to the 21st centuries.

COURSE MATERIALS

  • Invitation au monde francophone . Gilbert A. Jarvis, Thérèse M. Bonin, Diane W. Birckbichler. Holt, Rinehart and Winston

COURSE REQUIREMENTS

  • Attendance and in-class work 15% (No more than two absences allowed.)
  • 4 quizzes 20%
  • 5 writing assignments 25%
  • Mid-term Exam 15%
  • Final Exam 25%

COURSE SCHEDULE

Week 1. February 21-25

  • Grammaire: Les pronoms relatifs
  • Vocabulaire: La Communication
  • Thème de discussion: Les Etats-Unis et la France: Relation amour-haine
  • Théâtre: Marie Ndiaye, Papa doit manger, Paris : Les Editions de Minuit, 2003.
Quiz 1

Week 2. February 28-March 3

  • Grammaire: Les pronoms « y » et « en »
  • Grammaire: La négation
  • Thème de discussion: Les cafés et le café en France
  • Théâtre: Marie Ndiaye, Papa doit manger, Paris : Les Editions de Minuit, 2003.

Composition 1 

Week 3. March 7-10

  • Grammaire: Les temps du passé (y compris du subjonctif)
  • Thème de discussion: L’actualité et les médias français
  • Théâtre: Yasmina Reza, « Art », Arles: Actes Sud, 1994.
Quiz 2

Week 4. March 14-17

  • Grammaire: Le subjonctif, révisions
  • Thème de discussion: La langue française et l’Académie Française
  • Théâtre: Yasmina Reza, « Art », Arles: Actes Sud, 1994.
Composition 2

Week 5. March 21-24

  • Grammaire: Le conditionnel présent et passé, révisions
  • Thème de discussion: La « culture française » et la mondialisation
  • Théâtre : Eric-Emmanuel Schmitt. Variations énigmatiques. Albin Michel, 1996.
Quiz 3

Week 6. March 28-31

  • Grammaire: Les formules de politesse
  • Thème de discussion : Les Français en public et en privé
  • Théâtre: Eric-Emmanuel Schmitt. Variations énigmatiques. Albin Michel, 1996.
Composition 3

Week 7. April 4-7

  • Grammaire: Révisions pour l’examen
  • Thème de discussion: Les Français et le théâtre : qui y va, quand et comment ?
  • Théâtre: Samuel Beckett. En attendant Godot. Paris: Editions de minuit.
Midterm examination

Week 8. April 18-21

  • Théâtre: Samuel Beckett. En attendant Godot. Paris : Editions de minuit.
Composition 4: 4-5 pages

Week 9. April 25-28

  • Théâtre filmé: Le dîner de cons.
  • Thème de discussion : De la scène à l’écran : peut-on regarder le théâtre filmé ?
  • Théâtre : Marivaux. Les fausses confidences. 1737.
Quiz 4

Week 10. May 2-5

  • Les théories du théâtre: des écrits critiques sur la composition des pièces
  • Une visite guidée du théâtre: La Comédie Française
  • Théâtre: Marivaux. Les fausses confidences. 1737.

Week 11. May 9-12

  • Théâtre: Molière. Le Tartuffe. 1664.
  • Thème de discussion: Le théâtre du temps de Molière

Week 12. May 16-19

  • Théâtre: Molière. Le Tartuffe. 1664.
  • Thème de discussion: Les « trois grands dramaturges » du 17 ème siècle
Composition 5: 6-8 pages

Last week of classes and final exams . May 23-26

  • First Session. Review for final exam
  • Second Session. Final exam
  • Third Session . Final class period

The final exam will be composed of two parts:

  • a written element containing questions of grammar and analysis of the plays studied
  • a performance by the members of the class either together or separately of a scene from one of the plays read for class or chosen from outside the course curriculum